Driv din egen pizzabutik och tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är spelidén i Motion Math: Pizza, ett spel som tränar matematikkunskaperna samtidigt som det är roligt och motiverande.

Att sälja pizzor är inte så enkelt som man kanske tror, det är många moment att ta ställning till. Först gäller det att bestämma vilka pizzor man vill sälja och vilka ingredienser de ska ha. Sedan ska de namnges och prissättas (inte så dyrt att ingen köper dem, men tillräckligt högt för att tjäna pengar på varje försäljning). Därefter är det dags att inhandla ingredienser – givetvis till lägsta möjliga pris.

Motion Math Pizza

Motion Math Pizza

ANNONS:

När kunderna kommer gäller det att servera deras pizzor tillräckligt snabbt så att de inte tröttnar och går därifrån – och att inte heller förlora kunder för att de inte hittar sin favoritpizza i utbudet, tycker att den är för dyr eller ingredienserna tagit slut. Efter arbetsdagens slut är det dags att räkna igenom sin förtjänst, och förhoppningsvis förbättra den till nästa dag. Det är också viktigt att hushålla med sitt kapital så att man alltid har tillräckligt med ingredienser och även har möjlighet att uppgradera sin pizzabutik med exempelvis en ny ugn eller en lockande skylt.

Motion Math Pizza

Spelet startar med en tydlig och bra tutorial, som hjälper en att komma igång. De ganska komplexa spelreglerna blir därmed tydliga och lätta att förstå. Efter några arbetsdagar går det bra att klara sig på egen hand, dock sällan helt utan misstag (som påverkar intäkterna). Efter en säsong på 30 dagar räknas en total vinst ut, som sedan hamnar på high score om den är tillräckligt bra. Därefter går det att börja om från början och försöka få ett bättre resultat nästa säsong. Spelet blir allt svårare ju längre fram i säsongen man kommer – fler ingredienser, kräsnare kunder, fler råvaruförsäljare mm.

Barnet får här alltså träna sina entreprenöriella färdigheter, som att balansera mellan att hålla en tillräcklig likviditet för löpande utgifter och att investera i större inköp för att vinna fler kunder. Vid själva försäljningen tränas snabb huvudräkning då det gäller att slå in rätt summa i kassaapparaten för olika pizzabeställningar och sedan ge kunderna sina pizzor. Ibland blir det även budgivning om pizzorna, där man får avgöra vilket pris det är värt att sälja pizzorna för. Och vid varuinköpen så behöver man bedöma vilket inköpspris som är mest förmånligt när råvarorna säljs i olika kvantiteter (till paketpris) hos olika försäljare. Dessa prisjämförelser kan vara ganska kluriga men går inte på tid, och man får en direkt feedback efteråt om ifall man valde rätt försäljare. Den feedback man får i slutet av varje dag hjälper till att visa hur man kan förbättra sitt resultat och hur man utvecklas över tid.

Motion Math: Pizza har en fantastisk grundidé. Den tränar på ett roligt och lekfullt sätt ett antal olika matematiska färdigheter, och tränar även strategi och framförhållning. Tyvärr blir det alltför stressigt då det inte går att välja nivå manuellt. Det gäller framförallt försäljningsdelen, där kunderna väldigt snabbt tappar tålamodet om man inte räknar ut rätt summa direkt (inom några sekunder). Den är rejält utmanande även för en vuxen om man inte vill missa några beställningar. Enligt spelutvecklaren anpassas svårigheten efter hur bra det går. Detta förutsätter dock att man misslyckas en hel del – något som inte alla barn uppskattar att behöva göra. Det är en bra tanke att nivån ska anpassas automatiskt, men här skulle jag även vilja ha möjligheten att få välja svårighetsgrad manuellt. Gärna med separat redovisning på resultattavlan så att man ser vilken svårighetsgrad man spelat med vid olika resultat.

Jag har provat spelet med min åttaåring och sexåring. Båda tycker att spelet är roligt men vill ha min hjälp för att lyckas så bra som möjligt. För sexåringen är min hjälp nästan en förutsättning för att det alls ska gå att spela, eftersom spelet kräver åtminstone grundläggande kunskap i multiplikation och division. Åttaåringen kan spela själv, men det blir frustrerande att så ofta misslyckas (förlora kunder), framförallt i försäljningsdelen. Roligast blir därför att spela tillsammans, och på det sättet har vi spelat ut ett par säsonger. Med tiden utvecklade vi olika strategier för att lyckas bättre – som att prissätta i jämna fem- eller tiotal, och att döpa pizzorna till det pris de har. Detta gör det lättare att lyckas, men minskar samtidigt det matematiska värdet då huvudräkningen blir simplare. Tioåringar i redaktionen har lyckats något bättre på egen hand, men också upplevt det som stressigt vid försäljningen.

Appen har text på engelska. Det går att spela utan att förstå texten, men man får mer ut av spelet om man antingen förstår den eller får den förklarad för sig. Självklart hade det varit ett plus om det gick att få den på svenska. Det finns stöd för flera användare, vilket är bra om flera olika barn vill spela på samma enhet men ändå ha sin egen pizzabutik. På förstasidan i appen finns länk till utvecklarens andra appar och möjlighet att anmäla sig till nyhetsbrev. Dessa är skyddade av ett mycket enkelt barnlås, ett mattetal som alla barn som överhuvudtaget kan använda appen löser utan problem. Vi har provat appen på iPad.

Det här är en riktigt bra app, som egentligen skulle förtjäna en femma. Det stressiga tempot drar dock ner betyget till en fyra. Jag rekommenderar den i första hand till åldern 9 år och uppåt, även om yngre också kan ha glädje av den (särskilt med stöd av vuxen). Appens svårighetsgrad gör att den också kan vara en utmaning för äldre ungdomar och vuxna, även om det inte är den huvudsakliga målgruppen.

Uppdaterat den 10 februari 2016
Numera är appen lite mindre stressig. Betänketiden börjar nämligen först räkna från att man tryckt på en kund. För den som inte vill ha något stressmoment alls rekommenderar vi istället Motion Math: Cupcake.

Här är en YouTube-film som visar hur appen fungerar:

Här är en trailer:

Språkfakta

Denna app innehåller text på följande två språk: engelska, spanska.

Ladda ner Motion Math: Pizza

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!

Paket: Motion Math: Starter Bundle

Tillverkaren erbjuder Motion Math: Pizza och två ytterligare appar till ett paketpris där totalpriset är lägre än om man köper apparna separat. Av de två andra apparna i detta paket har vi recenserat en: Motion Math: Hungrig Fisk.

Köper du från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att du behöver ange orsak. Läs mer här!

Följer du oss i sociala medier får du information om eventuella prissänkningar. Vi finns på Facebook (iOS, Android, Windows), Twitter och Instagram. Aktuella apptips hittar du på pappasappar.se/rea.

ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

Tagged with →  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *