En fråga som jag ofta får är vad man skall göra om man köpt en app som inte håller det den lovar. Går det att reklamera en app? Ja, det går! Här beskriver jag hur du går tillväga.

NYHET! Nu kan du ångra ett köp utan att behöva ange orsak. Läs mer på Så ångrar du ett köp av en app – och får pengarna tillbaka!

ANNONS:

Till att börja med bör du fundera en vända till innan du reklamerar. Ofta kan det nämligen vara värt att kontakta den som skapat appen och be om hjälp. Min erfarenhet är att företagen som skapar apparna är väldigt lyhörda för både fel och förbättringsförslag. Kontaktinformation brukar som regel finnas på företagens hemsidor. Hemsidan hittar du i högerkolumnen i anslutning till recensionen här på PappasAppar.se. Länk finns även i iTunes Store.

Vad jag vet finns det inte några särskilda regler för vad man kan reklamera. Jag har exempelvis reklamerat att en app utlovat svenska men i själva verket fanns inte det med i appen. Då fick jag pengarna tillbaka. Jag har även provat att reklamera då jag råkat köpa iPhone-versionen av en app men jag i själva verket hade tänkt att köpa iPad-versionen.

För att göra en reklamation går du in i iTunes och klickar på iTunes Store i vänsterkolumnen. På höger sida hittar du nu rubriken ”Snabblänkar”. Där klickar du på ”Konto” och sedan på ”Visa allt” som ligger under rubriken ”Köphistorik”. I köphistoriken hittar du alla dina köp, grupperat på datum. Leta upp det köp du vill reklamera och klicka sedan på knappen ”Rapportera ett problem”. Då dyker en länk upp som också heter ”Rapportera ett problem”. Klickar du där så får du upp ett formulär där du kan beskriva ditt ärende. Får du inte upp formuläret beror det på att ditt köp är mer än några dagar gammalt. Då går det tyvärr inte att göra en reklamation.

Att hitta till reklamationssidan i iTunes är inte helt lätt. Men följer du instruktionerna ovan borde du hitta rätt. Lyckas du ändå inte kan du leta upp det kvitto som skickats till din e-postadress när du köpte appen. Där finns en direktlänk som också har namnet ”Rapportera ett problem”.

När du har hittat formuläret ”Rapportera ett problem” väljer du först vilket problem du haft. Du har alternativen

  • Jag fick inte det här objektet
  • Jag köpte den här appen av misstag
  • Den här appen fungerar inte som den ska
  • Appen är inte kompatibel med den enhet jag har
  • Jag har en annan fråga om köp eller hämtningar

I rutan under beskriver du det problem du har. Glöm inte att ange om du vill ha pengarna åter. Observera även att supporten på iTunes inte förstår svenska så du måste skriva på engelska.

När du är klar klickar du på ”Skicka”.  Inom några minuter får du ett automatiskt svar som informerar om att du kommer att få ett personligt svar inom 24 timmar.

This is an automated reply, but an iTunes representative is reviewing your request and will send you a personal response soon (generally within 48 hours)

Så småningom får du ett personligt svar. Det här är ett svar som jag fick på min reklamation. Beroende på det problem som du har kan svaret bli annorlunda.

Dear Daniel,

The order containing this item is currently processing. Your request is flagged for follow-up and I will contact you once I have more information about your order. Please note that processing can take up to 3 days from the date of purchase. Thank you for your patience in this matter.

Sincerely,

Amy
iTunes Store Customer Support

Tre dagar senare fick jag ytterligare ett mejl.

Dear Daniel,

I’m sorry to hear that you can’t use ”Appens Namn” with your device.

I have reversed the charge for this purchase. You will see a credit of 15,00 kr plus any applicable taxes, in three to five business days. Please note that the iTunes Store Terms of Sale state that all sales are final, so this is a one-time exception.

Sincerely,

Amy
iTunes Store Customer Support

Som synes fick jag alltså beskedet att jag i detta fall fick mina pengar åter. I detta fall hade jag alltså av misstag råkat köpa fel version av en app.

Dela med dig av dina erfarenheter av att reklamera en app hos iTunes. Ange varför du ville reklamera och vilket besked du fick!

ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

4 kommentarer

  1. itstrategmotala skriver:

    Jättebra tips!

  2. Hedda Ekstrøm skriver:

    Så flott at du tar opp dette. Vi som stadig er på utkikk etter nye apper får noenganger ting som ikke virker. Flott at det går å reklamere ! Takk

  3. Fati skriver:

    Hej de säger att det är lätt att ångra ett köp men stämmer inte för nu har jag försökt hitta den vägen man ska använda utan något resultat!!! Den här appen vill jag ångra men det går inte o jag använder google play och man har bara ett kort tid på sig! Besviken

  4. Pappa Daniel skriver:

    Hej Fati – det går att ångra köp i Google Play. Vi har instruktioner på https://www.pappasappar.se/angerratt-appar/ och har testat detta flera gånger utan några problem. Man har två timmar på sig, så det borde vara tillräckligt för de flesta (tidigare var det 15 minuter).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *