Det här är en lättillgänglig och praktisk bok som ger inspiration och verktyg för att arbeta med programmering i förskolan.

Vi lever i en värld av förändring och förskolan måste skapa en verksamhet med de kompetenser som barnen behöver i ett digitaliserat samhället. I förskolans uppdrag ingår att utveckla barns innovativa och kreativa förmåga vilket med fördel kan göras genom programmering. Om vi ger barnen möjlighet att tidigt utveckla digital kompetens ger vi dem också förutsättningar att vara producenter – inte bara konsumenter – av modern teknik.

Boken Programmering i förskolan – utveckla digital kompetens är indelad i tre delar. Den första belyser vår digitala vardag och aktuell forskning. I den andra delen får du konkreta och praktiska exempel på hur du kan komma igång med programmering i din barngrupp. Du får tips på appar, robotar och andra tillbehör att använda och exempel på hur du kan använda dessa på ett lekfullt sätt. I den avslutande delen resonerar och konkretiserar författaren om vad programmering kan vara och vikten av ett etiskt och källkritiskt förhållningssätt.

Boken vänder sig främst till yrkesverksamma i förskolan – förskollärare, barnskötare, förskolechefer och dagbarnvårdare – men även till studerande vid förskollärarutbildningen.

Författare: Karin Sönnerås

Har du använt dig av denna bok? Skriv en kommentar nedan och berätta vad du tycker om den!

Länkar

Provläs

Fler boktips

ANNONS: