Intervju med Niels Jørgensen på BoaNeo

I den här intervjun möter du Niels Jørgensen som skapat appen Räkneråttan.

ANNONS:

Du hittar alla fler intervjuer med utvecklare samlade på den här sidan.

Berätta gärna om er själva, företaget BoaNeo och bakgrunden till att ni valt att utveckla appar för barn
Niels Jörgensen, inte riktigt 40 än och pappa till två barn. Utbildad Ingenjör, jobbar som software utvecklare/projektledare men har alltid haft ett stort intresse för att utveckla dataspel i alla olika former. BoaNeo var från början tänkt som mitt personliga företag där alla mina fritidsprojekt kunde utvecklas – allt från oljemåleri till konsult och, ja, spel utveckling.

Efter att jag hade utvecklat två olika spel till Android blev jag erbjuden ett konsultuppdrag på iOS, vilket ledde till att jag började på Räkneråttan. Att det blev ett barnspel var delvis en tillfällighet – men när man har två små själv så ligger det nära till hands J. Den väldigt positiva feedbacken som vi fått från föräldrar, skolor m.m. gör att det inte kommer att bli vår sista barnapp, även fast det givetvis också kommer att komma andra sorters appar från BoaNeo.

Min fru Malin Jörgensen, 32 år. Jobbar som inredare och säljer kök. Denna appen har gett oss chansen att jobba tillsammans då hon har testat, marknadsfört och kommit med bra ideér till appen.

Niels Jörgensen

Malin Jörgensen

Hur kom ni på idén till Räkneråttan?
Svårt att säga, den har justerats och ändrats en del från vår första ide – men det blev en naturlig utgångspunkt i hur barn lär sig räkna med hjälp av händer/fingrar. Vi valde tal/matematik eftersom vi var helt säkra på att vi inte skulle kunna använda textinstruktioner utan var tvungna att ha tal med i appen, och det är enklare med siffror.

Kan du berätta om hur det gick till när ni skapade appen?
Vi började med att ta bilder av Malins händer, den lilla lila börsen och några leksakspengar och placerade dem på en enkel bakgrund. Siffrorna gjordes i Photoshop, och allt samlades i ett ”mockup”. Detta skickade vi till Malins syster som är lärare och har kommit med många bra synpunkter längs vägen. Hon jobbar i en åk 1 där alla ha varsin Ipad. Så här långt var där ingen råtta med i spelet.

Råttan har Malin sytt av vår dotters raggsock, en knapp från en av våra fåtöljer som trillat av och ett par bitar tyg. Den kom med i spelet för att vi tyckte att det fattades något ”underhållningsmoment” som kunde fånga barnens intresse längre än vad siffrorna och mynten kunde göra. Den blev också fotograferad och senare utklippt i Photoshop.

Efter detta var det mest en fråga om att få skrivit ”spelreglerna”. Räkneråttan använder 2D grafik biblioteket ”Cocos2D” och är som de flesta iOS appar skrivit i Objective-C. Jag använder dock ett verktyg som heter AppCode som är ett mycket bättre alternativ till Apples minst sagt eländiga XCode.

Efter en mycket kort tid on-line hade vi fått massor, som tur var positiv, kritik, förslag till förbättringar och ideer till extra funktioner och hela UI’en fick en rejäl uppdatering, tillfixning och testning. Det som tagit allra mest tid är marknadsföringen som man lätt kan räkna med tar minst lika lång tid som själva utvecklingen.

Är det lättare eller svårare att skapa en app för barn?
Lättare, för att appar till barn, generellt sagt, kräver mer repetition och mindre variation och därmed mindre innehåll än spel till vuxna. Men svårare för att man själv inte är i målgruppen och därför lätt att man fokuserar på fel saker.

Hur går försäljningen och kan ni leva på att göra appar?
Försäljningen går egentligen bättre än förväntat, men förväntningarna var nog också på nollpunkten efter extremt dålig erfarenhet från Android market. Vi kan absolut inte leva av det – inte ens i närheten- men det finns potential och en löpande intäckt som gör att vi förhoppningsvis gör en nya appar längre fram. Om det hade varit ett heltidsprojekt så skulle vi kunna göra omkring 10 appar om året – nu blir det kanske två.

Det är positivt att så många föräldrar ser appar som ett värdefullt alternativ till vanliga barnböcker och spel och är villiga att betala för det, tyvärr har en del skolor en minst sagt trist inställning till upphovsrätt, och definierar gärna deras egna licensregler utan någon tanke på att produkterna de använder (och som redan är mycket billigare än några andra alternativ de har) faktiskt utvecklas och underhålls av någon som ska ha mat på bordet.

Det finns väldigt många appar för barn. Varför skall man som förälder köpa appar från BoaNeo?
Som föräldrar till små barn är vi mycket fokuserade på att appar skall vara lärorika och ärliga, utan reklam, in-app purchase och externa länkar. Vi har dessutom valt att satsa på lokalt innehåll översatt till speciellt de nordiska språken.

Vad kan vi förvänta oss av BoaNeo i framtiden?
Vi har ett antal ideer där den första nog inte kommer att bli en ”edutianment” app till barn, men mer ett ”casual game” även om den fortfarande kommer att vara barnvänlig J.

Vad är det roligaste med att göra appar för barn?
Den spontana och ärliga feedbacken samt de överraskningar man får när helt oväntade aspekter av appen visar sig skapa glädje (erkänner, motsatsen kan också inträffa 😉 )

Ett stort tack till Niels Jörgensen för intervjun, och lycka till i framtiden med BoaNeo!

ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *