Intervju med David Sjölander på Play with motion

I den här intervjun möter du David Sjölander som skapat appen Build Cars with Edward and Arthur.

ANNONS:

Du hittar alla fler intervjuer med utvecklare samlade på den här sidan.

Berätta gärna om dig själv, företaget Play with motion och bakgrunden till att du valt att utveckla appar för barn.
Jag har jobbat med spel i olika former länge, och egentligen började jag faktiskt med just barnprogram fast på den tiden var det ”multimedia” på CD-ROM-skivor. Sedan dess har jag jobbat med allt från reklamspel till hjärnträningspel tillsammans med forskare.

Intresset för att skapa barnprogram igen har kommit naturligt i och med att jag har två pojkar som är 4 och 2 år gamla. Efter att ha sett deras reaktion på det här spelet så känns det svårt att jobba med något annat…

David Sjölander:

Hur kom du på idén till appen Build Cars with Edward and Arthur?
Jag var för många år sedan med och byggde det första Mulle Meck-spelet där man också bygger bilar. Jag har funderat länge över att det finns många spelkoncept från den tiden som fortfarande håller, om man bara bygger om dem lite. Sedan har jag förstås förändrat upplägget en hel del för att göra ett ”eget” spel av det hela. Sedan gillade jag konceptet för att jag fick möjlighet att 3d-modellera en massa roliga bildelar. Om man ska gräva djupare så är nog lego den första/största inspirationskällan.

Kan du berätta lite om hur det gick till när du skapade appen?
Själva utvecklingen gick egentligen ganska fort, jag skulle gissa runt två månader inklusive ganska mycket lärotid vad det gäller app-utveckling. Men projektet har varit mer av hobbykaraktär så det har dragit ut på tiden när jag jobbat med andra ”riktiga” projekt. I princip fungerade det så att min äldsta son beställde nya delar till spelet, och frågade om jag var färdig när han kom hem från dagis. Han var en stenhård projektledare…

Är det lättare eller svårare att skapa en app för barn?
Det svåraste tycker jag är att hitta en balans mellan att göra en app som inte kräver för mycket instruktioner och att göra något som inte är för simpelt och inte har något djup. En sak som gör det både lättare och svårare är att man inte behöver ha lika tydliga regler och mål som i vuxenspel. Jag har försökt ligga någonstans mittemellan med t ex stjärnor som låser upp nya delar men utan att styra för mycket. Man kan t ex både få stjärnor genom att köra runt banan och när man lyckats bygga en komplett polisbil.

Det finns väldigt många appar för barn. Vad är det som utmärker just din app?
Jag hoppas att både barn och föräldrar ser allt jobb som ligger bakom. Jag hoppas även att man gillar karaktärerna, jag skulle vilja göra fler spel med dem i framtiden och utveckla deras karaktärer lite mer än vad jag gör i den här appen. Jag tror att vi i Sverige har ett annat tänk kring barnappar än i t ex USA, som kan funka även där om man väl lyckas slå igenom bruset.

Vad kan vi förvänta oss av Play with Motion i framtiden?
Det beror förstås lite på hur det går för den här appen. Egentligen är inte försäljningen så viktig, det är mer lustdriven utveckling, men det vore kul om appen spreds en del i alla fall. Både jag och mina barn har massor av idéer som vi skulle vilja göra…

Vad är det roligaste med att utveckla appar?
Helt klart att se barnen spela!

Ett stort tack till David Sjölander för intervjun, och lycka till i framtiden med Play with motion!

ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *