Därför är reklam en dålig idé i appar för barn

Jag fick en fråga av en utvecklare om vad exakt vad det är jag stör mig på när det gäller reklam i barn-appar.

ANNONS:

Så här tycker jag:

1) Barn har en tendens att trycka överallt på skärmen. Finns det då länkar som leder bort från appen så kommer barnen garanterat att trycka där och hamna i Safari eller i App Store. Barn, och särskilt små barn, har svårt att förstå vad som händer och hur man kommer tillbaka till appen igen.

2) Reklam tar upp utrymme på skärmen. I en del appar kan det finnas länkar i hörnen och i en del fylls den undre delen av skärmen upp av reklam. Ju mer utrymme reklamen tar, desto sämre. Reklamen tar nämligen fokus från appen och det kan göra menyer mer komplicerade än de egentligen är.

3) Om en app precis är inköpt från App Store kan ett barn av misstag, via reklamen, råka komma in i App Store. Har man ”fel” inställningar i sin iPhone/iPad dyker inte lösenordsrutan upp och en ny app kan köpas in av misstag. Läs gärna vidare om hur man som förälder kan begränsa detta.

Min rekommendation till utvecklare av barnappar är att gömma både inställningar och reklam. Det finns olika sätt att göra detta på, men det bästa sättet är nog att lägga inställningar i Inställningar-appen. Reklam och instruktioner kan man ha på en speciell föräldrasida, som man gör svårtillgänglig för barn. Till exempel genom att man måste trycka på samma punkt 3 gånger för att öppna den.

Så länge man gör reklamen i en app otillgänglig för barn tycker jag att den är OK

Här är två exempel på appar med reklam. Reklamen är här markerad av mig med röda pilar.

Piratskatten. Här finns reklam både i övre vänstra hörnet och i nedre högra hörnet. Trycker man där får man upp externa länkar till andra appar av samma utvecklare. Länkarna går rakt in i App Store.


Paint My Wings. Även här finns reklam på två ställen. I övre högra hörnet och i nedre högra hörnet. På båda sidorna finns länkar rakt in i App Store.

”For parents” hindrar tyvärr inte barn från att trycka där. Dessutom kan målgruppen inte läsa… I beskrivningen av appen säger utvecklaren att appen inte innehåller reklam, vilket alltså är felaktigt. Jag har dock fått besked från utvecklaren att reklamen skall flyttas ut från appen och in i inställningarna i kommande version.

Slutord
Ovanstående appar rekommenderar jag föräldrar att köpa. Det viktigaste är nämligen hur appen ser ut och fungerar. Inte huruvida den har reklam eller ej. Men är två appar helt likvärdiga i övrigt väljer jag naturligtvis den som är reklamfri.

Ställer man appar med reklam mot ful-appar som luras så är det senare 1000 gånger värre.

Låt oss komma ihåg att reklam i appar för barn är ett relativt litet problem. Men ändå ett problem som är värt att belysas.

Vad tycker du som läser detta om reklam i appar för barn?

Uppdaterat den 16 september 2011
Piratskatten har sedan detta inlägg skrevs uppdaterats och har inte längre så hård reklam. Recensionen är också uppdaterad.

Toca Boca har i flera av sina appar lagt till möjligheten att stänga av ”News”. Med ”News” menas den lilla knappen längst nere i hörnet som leder till reklam för Toca Bocas övriga appar. Toca Boca använder sig numera även av ett barnlås för att barnen inte skall råka hamna fel.

ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

5 kommentarer

  1. Joakim Ditlev skriver:

    Reklam i appar är ett viktigt ämne. Tack för att du fokuserar på dette, Daniel.
    Hos Fusentasterna har vi forsökt att fixa dette vid att man måsta dra bort det ett skyddande lag innom man kann klicka på länken i reklamen. Problemet är att barnen i bland är minsst lika så bra till att anvenda iPhonen som Mamma eller Pappa 🙂
    Måsta man ha reklamer alls? Som utvecklera tycker vi att spelen behöver dette. Vi får ingen information alls från Apple om vem der köper spelen, var de hittade spelen, och om de tycker om det. Om vi vill pråta med våra kundar, måsta vi göra liten reklam i spelet och vi kann då informere om vår Facebooksida och andre spel. Det kann vära trixigt att göra dette på ett bra sätt.

  2. Daniel fr Wombi skriver:

    Instämmer med föregående talare om att detta är ett viktigt ämne och att det är bra att du tar upp det!

    Om jag ska tala för Wombis räkning så var vi länge mot reklam i barnappar (just av de skäl du angav). Men när vi såg hur reklam förekom i andra appar fick vi intrycket att det ändå var OK. Och som en liten utvecklare utan några reklammuskler borde vi ta vara på de få marknadsföringsalternativ vi. Så gick våra tankegångar.

    Efter ditt inlägg inser vi dock att vår ursprungliga insikt var rätt. Barn ska inte så enkelt kunna komma åt andra app-länkar inne i en betal-app. Vi ska se till att ändra upplägget i Piratskatten vid nästa uppdatering.

    Tack än en gång för bra feedback!

    /Daniel fr Wombi

  3. Pappa Jacob skriver:

    Tycker detta låter riktigt bra. Håller med om problemet med att barnen lätt trycker på dessa knappar. HOME-knappen är också en favorit. Hade önskat att man kunde låsa den.

    Vill även tacka för PappasAppar.se

    /Pappa Jacob

  4. Kaleido skriver:

    Ahh… reklam. Självklart måste producenterna tjäna något på appen och då är reklam ett bra alternativ för dem.
    Däremot är det meningslöst i ”barnappar”, barnen bryr sig inte om att klicka på reklam – frivilligt. Visst, vuxna spelar också, men spelen är ju riktade mot barn.
    Slopa reklam enligt mig, åtminstone på barnappar, så slipper man en dag en mysteriskt hög räkning.

  5. annalin skriver:

    Men varför är det reklam ALLS i appar som man köpt? utöver Toca Doctor Lite så kostar ju (de suveräna & prisvärda)TocaBoca pengar, och inte ens bara 7 kr, då bör det väl inte vara minsta tanke på reklam? Jag föreställer mig att allt ska fungera som Spotify/Premium.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *