Hur hittar man bra appar? Och hur kan jag som pedagog i förskolan koppla dessa till förskolans läroplan? Frågorna om pedagogiskt användande av olika appar är många och jag vill med denna text hjälpa er att förenkla ert sökande. För apparna finns där ute i djungeln, det svåra är bara att hitta dem. Eller behöver det verkligen vara så svårt?

Att hitta bra appar som lämpar sig för förskolan är svårt, att hitta bra appar som ryms inom förskolans läroplan är ännu svårare. Idag finns det över en miljon(!) appar i App Store och vet man inte vad man ska leta efter, eller hur man ska leta, så är det givetvis helt omöjligt att hitta det man söker. Jag har under min tid som IKT-pedagog sökt med ljus och lykta efter alla de där guldkornen, laddat ner och testat mängder av appar i olika kategorier och av olika kvalitet. Det är först nu i efterhand som jag insett att detta inte var ett framgångskoncept och att det kostade mig många onödiga slantar.

ANNONS:

App Store vs Förskola

För det finns redskap och verktyg som underlättar detta arbete. Som gör det enkelt att hitta de där apparna som man som pedagog är ute efter och som kan bli ett bra och utvecklande komplement i den verksamhet man arbetar i. Pappas Appar blev ”räddningen” för mig och jag sparade massor av tid och pengar genom att använda detta som min första källa. Pappas Appar gjorde allt grovjobb åt mig som pedagog genom att recensera mängder av appar för barn i förskoleåldern och berätta för mig hur de fungerar, vad som är bra och dåligt, kortfilmer som visar hur apparna fungerar och mycket mer. Tjänsten är dessutom oberoende och helt kostnadsfri.

Men som pedagog letade jag ofta efter kopplingen till förskolans läroplan Lpfö 98 (reviderad 2010). Det är kopplingen till läroplanen som är viktig för mig för att tydliggöra syftet med användandet av olika appar. Det är den kopplingen som jag som pedagog vill ska genomsyra all användning av pekplattor i förskolan. Därför var det väldigt glädjande när jag fick veta att de olika kategorierna i sökfunktionen som finns på Pappas Appar grundar sig i ett lotusdiagram som Elisabet Wahlström, förskolechef i Nacka kommun, tagit fram, som i sin tur grundar sig i förskolans läroplan. Lotusdiagrammet har använts flera år i förskolorna i Nacka kommun men har nu börjat sprida sig över hela Sverige. Syftet med diagrammet är att tydliggöra och synliggöra läroplanens mål i förskolans olika moment. Ytterligare information om Lotusdiagrammet finns i detta YouTube-klipp samt i boken Lär och lek med surfplatta i förskolan.

Lotusdiagram skapat av IT-pedagogerna i Ystad

Lotusdiagram skapat av IT-pedagogerna i Ystad

Sökmotorn har alltså kategorier som grundar sig i ett lotusdiagram som sin tur helt grundar sig på målen i läroplanen. Detta gör att om man som pedagog vill hitta kopplingen mellan en app och förskolans läroplan så finns den redan där. Den ligger i den kategori som finns i läroplanen, tex matematik, språk, skapande, teknik, social kompetens m.m.

Det finns dessutom underkategorier som gör det ännu lättare att avgränsa och hitta rätt. Om du exempelvis vill hitta en app som tränar addition så söker du på ”Matematik – Addition”. Du kan även avgränsa ytterligare på barnens åldrar och huruvida apparna skall finnas för någon särskild plattform (iPhone, iPad eller Android) och språk (svenska, danska, norska, spanska osv). Blir det många träffar kan du sortera resultatet på popularitet, pris (gratisappar först) eller betyg.

Förutom sökmotorn finns det även flera sidor som sammanställer olika områden. Sammanställning finns för matteappar, svenska språkappar, modersmålsappar och social kompetens & värdegrund.

Matematik > Addition

Samma funktion finns i sökmotorn på Skolappar men här har man aktivt valt att koppla recensionerna till grundskolans läroplan. Som pedagog i förskolan kan du däremot använda dig av de kopplingar som recensenten gjort till vilka olika förmågor och områden som barnen tränar i den specifika appen. På Skolappar finns det gott om appar som passar barn i förskolan så även denna sida är ett bra verktyg att använda sig av.

Den stora skillnaden mellan Pappas Appar och Skolappar är den tänkta mottagaren och sidornas olika syften. Skolappar riktar sig tydligt mot lärare och för pedagogisk användning i skolan. Pappas Appar riktar sig mot föräldrar och det lustfyllda användandet av lärorika appar. Det är viktigt att man vet om det när man börjar leta efter alla de guldkorn som gör din pekplatta till ett pedagogiskt verktyg att räkna med!

Men, och detta är ett stort men. Bara för att en app är pedagogisk och kanske skapad av pedagoger betyder inte detta att användandet av appen blir pedagogiskt. Jag anser att den riktiga vinsten i användandet av pedagogiska appar finns i mötet mellan app, barn och pedagog och i samspelet mellan dessa tre olika ”parter”. Det ligger i pedagogens uppdrag att lyfta syftet med användandet och kopplingen till läroplanen av den specifika appen!

Länktips

PappasAppar.se – recensioner och sökmotor
Skolappar.nu – recensioner och sökmotor

Facebook-sidor

Pappas Appar – tips om nya appar för hem och förskola
Skolappar – tips om nya appar för skola
Gratis och prissänkta appar för barn

Listor med appar för förskolan

IKT-pedagogens bästa apptips för förskola
Appar för förskola – Skolappar

Facebook-grupper

iPads i skola och förskola
IKT: Digital Media, Förskolan & iPad
iPad i Förskolan

ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *