Nyhet! Ångra ett köp av en app och få pengarna tillbaka – utan att behöva svara på några frågor. Här hittar du instruktioner för App Store och Google Play.

Som jag tidigare berättat är det möjligt att reklamera appar som inte håller vad de lovar. Men vad gör du om du helt enkelt bara ångrar ditt köp? Tack vare EU:s nya konsumenträttsdirektiv från i somras har du nu rätt att ångra dig – utan att behöva svara på några frågor.

Tips! På PappasAppar.se hittar du endast appar som är testade och godkända av föräldrar och barn. Vi rekommenderar endast appar som är fria från ytterligare köp och reklam inuti appen. Vi vet att det finns en del som tvekar inför att betala för appar. Men med möjligheten att ångra sig efter ett köp behöver man inte längre vara orolig för att köpa en dålig app. Vi hoppas och tror att detta nu leder till att fler får upp ögonen för fördelarna med betalappar.

Innan du ångrar ett köp bör du först fundera en vända till. Ofta kan det nämligen vara värt att kontakta den som skapat appen och be om hjälp. Min erfarenhet är att företagen som skapar apparna är väldigt lyhörda för både fel och förbättringsförslag. Kontaktinformation brukar som regel finnas på företagens hemsidor. Hemsidan hittar du i högerkolumnen i anslutning till recensionen här på Pappas Appar. Länk finns även i den butik där du köpt appen.

ANNONS:

Ångra dig – Apple App Store

I App Store har du numera 14 dagars ångerrätt. Dessa 14 dagar gäller från och med att du får ett kvitto om att du köpt en app. I kvittot, som skickas till din e-postadress, finns för respektive app länken ”Rapportera problem”. Det är denna länk du använder när du vill ångra dig. Hittar du inte kvittot kan du även gå direkt till adressen reportaproblem.apple.com. När du loggat in väljer du ”Jag vill ångra köpet” och klickar sedan på knappen ”Ångra köp”. Du kan göra detta antingen på en iPhone, iPad eller en dator med en webbläsare.

Ångra köp

Detta är allt du behöver göra. Du får därefter en bekräftelse på att du ångrat köpet till din e-postadress och pengarna återbetalas till dig automatiskt inom några dagar. När du ångrat ett köp tas appen bort från listan över dina inköp så att du inte kan ladda ner den på nytt.

Ångra köp

En vanlig fråga är huruvida man får använda appen innan man ångrar sig. Ja, man får använda appen och sedan ångra sig. Men det har visat sig att folk som missbrukat möjligheten att ångra sig förlorar funktionen att testa först. Det kan alltså vara värt att ha i åtanke att man inte kan köpa och testa obegränsat med appar för att sedan ångra sig. Använd ditt sunda förnuft!

Ångra dig – Google Play

Även Google erbjuder ångerrätt på appar. Enligt Google går man med på att avstå från den lagstadgade ångerrätten när appen laddas ner direkt till enheten. Ångerrätten finns dock där ändå, men är förhållandevis kort, två timmar. Men det är ändå tillräckligt lång tid för att du skall hinna ångra dig utan att känna någon stress (tidigare var det endast 15 minuters ångertid som gällde).

Du kan ångra direkt i Google Play-appen genom att gå till ”Mitt konto” i menyn. Om ångertiden inte gått ut finns det bredvid appens namn en knapp som heter ”Återbetalning”. Tryck på den så återbetalas köpet och appen avinstalleras. Du får även en bekräftelse till din e-postadress.

Ångra köp - Google Play

Det går även att ångra ett köp i Google Play via webbläsaren. Men då måste man ange en motivering och återbetalningen sker inte automatiskt. Med andra ord är detta sätt mer komplicerat och inte någonting jag rekommenderar.

Precis som i App Store får man i Google Play använda appen innan man ångrar sig. Google Play verkar dock ha byggt denna funktion med tanke på att man skall kunna testa en app innan man bestämmer sig och av den anledningen finns det inte (vad jag vet) någon begränsning i hur många appar man får köpa för att sedan ångra. Google betonar dock att man inte kan ångra ett köp på en viss app mer än en gång.

Hoppas att du har nytta av dessa instruktioner. Skriv gärna en kommentar nedan och berätta vad du tycker om möjligheten att kunna testa innan köp. Har du använt dig av funktionen och har du stött på några problem?

ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

8 kommentarer

  1. Margot Andersson skriver:

    Undrar om det går att ångra en köpt app om jag har ett ITuneskort och inte ett kreditkort för att köpa appar
    Mvh
    Margot

  2. Pappa Daniel skriver:

    Margot: Har du löst in ett iTunes-presentkort på ditt konto kan du ångra köpet enligt vår beskrivning. Har du fått en app i present verkar det endast gå att ångra köpet genom att kontakta Apples kundtjänst. Vi har inte testat det ännu utan det är det vi har läst oss till. Har du testat?

  3. Gunilla Leander Persson skriver:

    Jag har för första gången testat att ångra ett köp i iOS. Det gick alldeles utmärkt. Då jag fått kvittot på mailen så ångrade jag. Jag valde bara alternativet att jag laddat ner appen av misstag. Sedan tog det några dagar och då var pengarna tillbaka. Jag använder iTunes-kort

  4. Johanna skriver:

    Jag ångrade ETT köp igår och har nu förlorat rätten att testa appen först. Skulle inte kalla det för att missbruka funktionen. 🙁 Fult av Apple.

  5. Pappa Daniel skriver:

    Johanna: Ångrade du köp inuti app? Jag har testat det och får då upp att ett sådant köp inte går att ångra. Annars kan jag inte komma på varför du förlorat rätten. Jag vet att man förlorar rätten om man ångrar sig många gånger (vet inte exakt hur många gånger som gäller) men att man får tillbaka rätten efter en viss period igen (vet inte heller här hår lång perioden är).

  6. Jannice skriver:

    Jag ångrade också ett köp av ett paket med 2 appar och kan nu inte heller testa några appar innan köp.

  7. Katarina skriver:

    Hej,

    Vår nio-åriga son har haft sin samsung mobil i ett år.
    Jag har gjort ett google konto med inställningar så att han inte kan köpa, men plötsligt får jag ett kontoutdrag och ser att han nu har lyckats köpa för 21.000 i gratis appar.

    Han har inte sagt något men märkte helt plötsligt att det plötsligt gick att ladda ner gems. Han har nog förstått att något har ändrats, men inte att det de facto är mitt kreditkort som belastas.

    Ser i mobilen att inställningarna är förändrade och kan inte förklara hur detta har gått till, men min fråga är nu kan vi göra något? Har annullerat samtliga köp, men inte fått svar ännu.

    Det här var vår semesterkassa så är lite desperat nu.
    /MVH Katarina

  8. Stefan Lind skriver:

    Jag ångrade köp av en app som kostade 20 kronor och det fungerade som förväntat. Men… nu får jag vare gång jag ska köpa något information om att jag förlorat möjligheten att ångra och att så fort appen hämtats hem är köpet ej möjligt att ångra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *