Det finns tyvärr en del oseriösa utvecklare av barn-appar.

I App Store finns väldigt många barn-appar. Så många att jag aldrig någonsin skulle kunna hinna testa alla, även om jag arbetade heltid med det. Majoriteten av apparna håller tyvärr inte så hög kvalité. Och några av apparna som riktar sig mot barn är faktiskt helt olämpliga. Många av dem är gratis.

Ett exempel är gratis-appen Smurfs Village där en familj fick en räkning på 50 000 kr för ”smurfbär”.

Om detta kan man se i ett inslag i dagens Rapport på SVT:

ANNONS:

Läs hela nyheten från Rapport här.

Tricket är att spelen ser ut att vara gratis, men bara just när du laddar ner spelet. I stället tas det betalt på olika sätt när du klickar i spelet. Från juni 2010 till juni 2011 har den här typen av spel ökat från 9% till hela 52% av spelen i App Store. 35% av gratisspelen i App Store har till och med en egen valuta med låtsaspengar som man kan köpa genom att klicka i spelet.

På PappasAppar tipsar jag endast om appar som jag tycker håller hög kvalité och som är barnvänliga. Provar jag en app som jag känner inte håller måttet, så skriver jag inte om den. Dels känner jag personligen att jag inte har tid att recensera dåliga appar när det finns så många bra. Och dels vill jag inte att PappasAppar skall bli en djungel av appar, som App Store.

Om du besökare undrar vad jag tycker om en viss app så går det bra att kontakta mig. Att jag inte skrivit om en viss app kan också betyda att jag inte känner till den, eller att en recension är på gång.

Läs gärna även mitt inlägg om hur du kan begränsa användningen av din iPhone och iPad.

ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

7 kommentarer

  1. Marcus skriver:

    Detta hände oss i Tap Petshop. Varning för det spelet.
    Synd att jag inte såg den här artikeln innan.

    Vet någon hur man kan neka köpet eller kräva pengar tillbaka från Apple?

    Tack för en bra sajt..

  2. Pappa Daniel skriver:

    Vad jag vet går det inte att reklamera köp inuti appen. Men för den som vill reklamera ett vanligt köp av en app finns instruktioner här: https://www.pappasappar.se/reklamation-itunes/

  3. Per skriver:

    Apple har väl ändrat sin policy sedan dess? När jag numera köper något med min iPhone måste jag alltid ange mitt lösenord…

  4. Pappa Daniel skriver:

    Per: Det stämmer att Apple gjort en förändring i iOS som gör att man, som default, får upp en fråga om lösenord både vid köp av app och vid köp inuti app (in-app purchase). Men tyvärr kvarstår problemet med att barn handlar av misstag, även om det numera är mindre än tidigare. Jag vet det, för det är fortfarande många som kontaktar mig om det.

    Jag tror att problemet finns kvar framförallt för att det fortfarande finns kvar en 15 minutersgräns som innebär att om man handlat något på in-app purchase så behöver man inte ange lösenordet igen om man gör ett nytt köp inom 15 minuter. Man kan givetvis göra dessa inställningar mer restriktiva – men det verkar vara många som inte känner till denna tidsgräns.

  5. Per skriver:

    Din rekommendation till app-utvecklare som vill göra seriösa appar för barn är alltså fortfarande att undvika in-app purchase?

  6. Pappa Daniel skriver:

    Ja. Men det finns fler skäl än det som jag angivit på den här sidan. Jag planerar att skriva mer i ämnet ”barnvänliga appar” inom några veckor.

  7. Pappa Daniel skriver:

    Nu finns det mer att läsa om varför PappasAppar.se inte recenserar appar med in-app purchase: https://www.pappasappar.se/in-app-purchase/

    Ur ett utvecklarperspektiv kan det dessutom vara bra att känna till att

    1) Man kan göra samma app både med och utan in-app purchase. Det är väldigt vanligt att företag gör så. Man måste alltså inte göra ett val.

    2) Många skolor i utlandet handlar appar via Volume Purchase Program, VPP. Har man skolor i utlandet som sin målgrupp kan det vara bra att känna till att de som handlar via VPP inte kan köpa via in-app purchase.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *