Det här är ett pusselspel med optiska illusioner som är både avkopplande och utmanande. I en minimalistisk spelmiljö testas förmågan att hitta lösningar som inte är så enkla som man först kan tro.

Kommer du ihåg de där tavlorna med omöjliga figurer som ett tag fanns på mångas väggar? Nu är den tillbaka i appformat. Tillverkaren Gamebra.in har gjort ett pusselspel med optiska illusioner som är både avkopplande och utmanande. I en minimalistisk spelmiljö testas förmågan att hitta lösningar som inte är så enkla som man först kan tro. En utmaning både för stora och små spelare.

Hocus

Man spelar som en liten röd kub och rör sig runt på en till synes omöjlig figur. Det som man från början tror är utsidan av figuren kan i en annan ända visa sig vara ovansida eller något annat. De illusoriska bilderna spelar hjärnan ett spratt och man får ofta tänka om ytterligare en gång för att lyckas ta sig vidare. Genom att knuffa kuben fram och tillbaka rör man sig genom figuren. Visar det sig att vägen är omöjlig stannar kuben helt enkelt vid vägs ände, och man får prova en annan väg. Målet är ett rött fyrkantigt hål. Når man fram till det har man klarat banan och flyttas till nästa bana med en ny utmaning.

ANNONS:

Hocus

Vill man kan man gå tillbaka till de redan avklarade banorna och göra dem igen och igen. Ingenstans i spelet räknas antal försök eller misslyckanden. Ingenstans räknas tiden du använt. Det ger en känsla av att det är här och nu det gäller, en uppfriskande känsla när det så ofta handlar om att skynda sig eller att klara det på minsta antal försök. Detta gör också att spelet lämpar sig väl för barn.

På de första nivåerna av spelet kan man räkna ut sin väg i förväg, och sedan välja den väg i figuren man ser är den rätta. Längre in i spelet räcker inte det längre, åtminstone inte för oss. Då får man använda sig av både gissningar och av att pröva sig fram. Med en mix av tur och skicklighet kan man till slut andas ut när kuben hittat hem till målet. Spelet bjuder inte på fler belöningar än att erbjudas ny bana. Ingen applåd eller något fyrverkeri, utan det lunkar lugnt vidare till nästa utmaning. Idag finns det 65 olika banor och fler utlovas i gratis uppdateringar framöver.

Hocus

Spelmiljön är som nämnts minimalistisk och spelar en stillsam meditativ musik i bakgrunden. Färgerna är lugna grå toner förutom för de två viktiga delarna, spelaren och målet, dessa är röda. Det enda som finns på planen utöver spelfiguren är en punkt i ovankanten som visar vilka riktningar man har som valmöjligheter.

Vi tycker att spelet varar länge. Enkelheten, och att det inte räknar tid och belöningar är bara positiva detaljer enligt oss. Kanske det kan upplevas som lite enformigt för den som vill ha fart och fläkt men det är samtidigt en av poängerna med appen. Det är ett annorlunda spel, men inte på något sätt tråkigt. Vi ger det betyget 4 av 5, och tycker att det passar från 8 år och uppåt.

Uppdaterat den 3 januari 2016
I den senaste uppdateringen av Hocus har man lagt till ett ”editorsläge”. Här kan man enkelt skapa en egen hocusfigur. Ett guideläge hjälper till att skapa genom att steg för steg bygga figuren, välja startpunkt och slutpunkt. När man är klar kan man publicera den genom ett enkelt knapptryck. Den får då en kod som man kan dela med de man vill, antingen via mail, Twitter eller Facebook. Det är inte alls svårt att få till en egen figur, men man bör fundera igenom hur man vill att den ska användas, om man vill att den ska delas. För de äldre barnen kan det ge extra krydda till spelet att kunna göra egna, men det känns inte som att yngre barn ska dela med sig av sina figurer. Vi hade önskat en möjlighet att slå av delningsläget för att kunna kontrollera den bättre.

Här är en trailer:

Ladda ner Hocus

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!Tips! Köper du från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att du behöver ange orsak. Läs mer här!
ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *