Thinkrolls är ett roligt och klurigt spel som går ut på att ta sig fram i labyrinter.

Appen Thinkrolls från Avokiddo uppmuntrar till logiskt tänkande, uppmärksamhet och nyfikenhet. Som spelare väljer man vilken av de olika figurerna man vill vara och får sedan hjälpa sin figur (det är figurerna som är Thinkrolls) att välja rätt väg genom olika labyrinter. Figurerna ser ut som kulor och det finns sex att välja mellan, men fler låses upp efter hand. För att klara sig gäller det bland annat att fundera ut hur man bemästrar eld, gravitation, hur man bygger torn och studsar till rätt ställe. Samtidigt som man spelar får man med sig grundläggande kunskaper inom fysik och problemlösning. Andra ämnen som tas upp är flytkraft, hastighet, friktion och elasticitet.

Thinkrolls

Thinkrolls

ANNONS:

Spelaren kan upptäcka och lära efterhand och behöver inte vara rädd att göra fel, det finns oändliga försök på varje bana. Spelaren tränar också på att planera sina drag framåt, samt övar tajming och tålamod. Det finns två olika svårighetslägen som vardera har sju olika världar, med upp till 15 banor, eller utmaningar, i varje. Totalt finns det 180 banor. Svårigheten ökar dessutom stegvis i och med att varje värld innehåller nya element att bemästra. Det finns inga ledtrådar att ta till hjälp om det skulle uppstå problem så det gäller att fundera ordentligt och att prova sig fram. Appen innehåller varken tid- eller poängräkning vilket eliminerar stresspåslag.

Thinkrolls

Båda mina barn (fem och åtta år) tycker mycket om Thinkrolls och spelade igenom hela spelet i ett sträck. Barnen tycker att de lätta och de svåra banorna är ganska lika varandra vilket förmodligen beror på att banorna rent utseendemässigt påminner om varandra och att de svåra banorna är väldigt lätta inledningsvis. Svårighetsnivån ökar dock snabbare och ger en bra utmaning även för äldre barn. Appen är mycket uppskattad av alla barn i redaktionens testpatrull. De äldre barnen (7-8 år) efterfrågar dock svårare utmaningar och fler banor.

Thinkrolls

Jag upplever att appen är väldigt barnvänlig och lätt att förstå och komma igång med. De 180 banorna borde räcka ett tag beroende på barnets ålder och spelvana. Jag tycker vidare att det är väldigt positivt med en problemlösningsapp som fungerar även för yngre barn och jag gillar särskilt att den låter spelaren utforska möjliga lösningar i sin egen takt.

Via förstasidan når man inställningarna. Där finns även information om det pedagogiska syftet med respektive värld och länkar till sociala medier. I inställningarna, som skyddas av ett bra barnlås, kan man stänga av bakgrundsmusiken och hantera användare. Upp till sex personer kan dela på samma enhet. För varje användare kan man ställa in namn och svårighetsnivå. Thinkrolls innehåller både musik och ljudeffekter och har en ren och avskalad grafik. Appen är fri från text, tal, köp inuti appen och tredjepartsreklam. Appen har reklam för andra appar från samma utvecklare, men även här finns ett bra barnlås. Det hade dock varit bra om det fanns en inställning för att stänga av reklamen.

Thinkrolls

Jag rekommenderar Thinkrolls från tre till åtta år. Betyget blir fyra av fem möjliga.

Här är en trailer:

Ladda ner Thinkrolls

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!Tips! Köper du från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att du behöver ange orsak. Läs mer här!
ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

Tagged with →  

8 kommentarer

  1. Anna skriver:

    Thinkrolls blev riktigt populär hos min 4.5 åring. Han kommenterade att figurerna visar känslor. Mamma kan du hjälpa mig han blev arg.
    Vi har haft möjlighet att prata om olika studsande, is och eld bland annat.
    Jag som vuxen gillar att den utmanar barnet till att tänka och klura. Att de får testa utan att misslyckas.
    Vi rekommenderar Thinkerolls å det varmast.

  2. Anna Eriksson skriver:

    Jag har testat Thinkrolls på flera 7-9 åringar och alla gillade det. Dock gick det ganska fort att spela igenom det och sedan var de inte lika intresserade av att fortsätta. Jag tycker det är ett bra spel som låter barnen klura och tänka och om det råkar gå för fort och de gör fel så går det lätt att starta om från samma ställe.

  3. Pernilla Alexandersson skriver:

    Superkul spel där min 4-åring och 7-åring spelade tillsammans!

  4. Maria Oreest skriver:

    Min 6åring verkligen gillar spelet och har återkommit till det varje dag senaste veckan. Hon spelade igenom alla nivåerna ganska snabbt, på slutet spelade vi tillsammans, men hon tycker att det är kil att spela igen och låsa upp
    Fler figurer…

    Maria

  5. Ann skriver:

    Min femåring älskade det här spelet, han satt och skrattade hela tiden. Det är kul att se när de kommer fram själva till lösningar.

  6. Adina skriver:

    Min femåring föll direkt och spelade igenom hela spelet med mig. Vi pratade om de olika fysikegenskaperna och han kom med egna hypoteser. Han spelar det gärna igen och vill låsa upp fler djur. Ibland gör han ”fel” för att testa vad som händer, och tycker det är kul när det blir knas. Han testar och testar igen.
    2.5åringen gillar att ”följa efter kompisen” som rullat iväg och ber ofta storebror om hjälp när hon kör fast. Det roar dem ännu en tid, och kommer kunna tas fram igen något år efter de har lessnat. Toppen!

  7. Helena skriver:

    Det finns bara 7 olika banor på varje nivå, sedan finns det ett antal uppgifter att lösa på varje bana. Det går att välja vilken uppgift man vill komma in på under varje bana. Men det finns defenitivt inte 180 olika banor som bloggaren påstår. Men spelet är kul så länge det varar! Min snart fyraåring fick dock panik när hon råkade tappa en sten ovanpå en boll och den började gråta. Hon blev så rädd att skada fler bollar att hon bad mig ta bort spelet från plattan helt och hållet. Sexåringen tyckte spelet var kul men för kort och ville ha fler utmaningar.

  8. Lin skriver:

    Helena, det beror på vilket ord man använder, bana eller uppgift. Det finns 2 olika svårighetsnivåer med 7 olika världar vardera. Dessa innehåller ett antal olika banor vardera, totalt 118 banor. Eller totalt 118 uppgifter, beroende på vilket ord man använder.
    Hoppas att du förstår hur jag menar. 🙂
    /Lin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *