I spelet Peppy Pals träffar man fyra djurvänner – hästen, hunden, kaninen och ugglan. Det finns olika typer av minispel/uppdrag – dels får man hälsa på hemma hos var och en av djuren, dels hjälper man vännerna att hjälpa varandra när de ställs inför olika problem. Appen lämpar sig väl att användas som utgångspunkt i diskussioner om relationer, känslor och empati.

När man startar spelet första gången är bara en del av innehållet tillgängligt. Ju mer man spelar, desto mer innehåll får man tillgång till. Totalt finns 13 minispel. Inga av dem är speciellt svåra, men de har lite olika karaktär.

Peppy Pals

Man kan alltså hälsa på hemma hos var och en av djuren. Där kan man fälla ut en hylla där det finns olika saker som man kan låta djuren interagera med. Samma föremål finns hos varje djur, men de reagerar på olika sätt när de interagerar med dem. Till exempel så åker hunden iväg på skateboarden, medan hästen trampar sönder den eftersom han är för tung. Kaninen blir rädd för spindeln, men det blir inte ugglan. Hästen äter höet, hunden lägger sig och vilar på det och ugglan skakar missbelåtet på huvudet.



Peppy Pals

I andra minispel interagerar de olika vännerna med varandra i samma scen. Till exempel träffar vi hästen och ugglan på en picknick. Det finns bara ett äpple, som hästen äter upp. Ugglan blir ledsen eftersom han också ville ha ett äpple. Då ser vännerna att de står under ett äppelträd som är proppfullt med goda äpplen. Men hur ska de få ner dem? Hästen sparkar flera gånger på trädet, men först när den lilla ugglan hjälper till så ramlar äpplena ner. Allt går att lösa – bara man hjälps åt! Uppdragen går ut på att man måste hjälpas åt när något är svårt, uppmuntra varandra när något känns läskigt och trösta varandra när man känner sig ledsen eller rädd. Det finns även ett minispel där man kan färglägga bilder och ett där man kan måla och rita fritt.

Peppy Pals

Man får visuella ledtrådar genom att det man ska/kan peka på blinkar till med jämna mellanrum. Vi är dock fler i redaktionen som anser att de visuella ledtrådarna inte är tillräckligt tydliga för de yngsta barnen. En vuxen kan behöva vara med de första gångerna och visa hur man ska göra. I de minispel där man ska utföra någon form av uppdrag finns en stapel längst ner på skärmen. Den markerar att det är något som ska utföras, i motsats till de minispel som bara går ut på att titta och peka. Stapeln visar hur mycket man har kvar innan man har klarat minispelet. Appen har lugn musik och bra ljudeffekter, men innehåller inget tal eller text.
 
Jag har spelat tillsammans med min snart 2-åring och min 4,5-åring. Båda barnen är väldigt förtjusta, även om jag tror att det är hos 2-åringen som spelet kommer ha längst livslängd. Hon återkommer till spelet gång på gång och fattar precis vad man ska göra och hur man växlar mellan de olika minispelen. Jag har faktiskt aldrig förr sett henne sitta så länge med ett och samma spel. Även andra barn i redaktionen tycker mycket om denna app. För yngre barn lämpar sig de enkla minispelen som utspelas hemma hos de olika djuren bäst. Det är väldigt spännande att se vad som händer när man tar fram de olika sakerna och låter djuren interagera med dem. Men även min 4,5-åring gillar dessa delar av spelet och tycker det är roligt att se hur de olika djuren reagerar helt olika på föremålen. Detta kan användas som utgångspunkt om man vill diskutera olikheter, att man faktiskt kan tycka väldigt olika om olika saker, och att detta är helt okej.

De minispel som innehåller någon form av uppdrag lämpar sig bättre för de äldre barnen. Utmaningen i sig är dock inte speciellt svår och man får alltså visuella ledtrådar om vad man ska göra här näst. Budskapet i dessa minispel är att det är okej att visa sina känslor, att man behöver hjälpas åt och att man ska vara snälla mot varandra. Jag tycker detta passar utmärkt att ha som utgångspunkt för diskussioner med barnen – Hur känner sig djuret nu? Varför är djuret ledset? Har du känt dig så någon gång? Vad hade hänt då? Vad kan man göra för att djuret ska bli glad igen? Etc.

Peppy Pals

Peppy Pals är fri från funktion för köp inuti appen och tredjepartsreklam. Det finns reklam för utvecklarens egna appar men man kan inte komma vidare till App Store utan att ta sig förbi ett barnlås först. Reklamen går dessutom att stänga av helt via enhetens inställningar.
 
Spelutvecklarna anger att Peppy Pals är den första delen i en serie. Jag och mina barn ser fram emot uppföljarna. Allra bäst passar appen för barn i åldern 2-4 år. Längst livslängd har nog appen för de yngsta barnen. Betyget blir fyra av fem.

Appen finns i en gratisversion för den som vill testa innan köp. Både för iPhone/iPad och för Android via Google Play och via Amazon.

Här är en YouTube-film som visar hur appen fungerar:

Här är en trailer:

Ladda ner Peppy Pals Farm

Klicka för att enkelt komma direkt till rätt app för nerladdning!Tips! Köper du från App Store eller Google Play har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka, utan att du behöver ange orsak. Läs mer här!

Upptäck

Sammanställningar

3 kommentarer

  1. Anna skriver:

    Sonen på fyra år har spelat Peppy Pals. Under tiden sjöng han teamwork, teamwork. Han fastnade för spelet med en gång. Han har valt att återkomma till det.
    Jag som föräldrar gillade att barnet fick se hur djuren samarbetade.
    Sonen rekommenderar appen.

  2. Jill skriver:

    Sonen, nybliven 5 åring, verkar gilla appen. Han har valt den ett par gånger självmant. Många saker är för lätta för honom och han tröttnar ganska fort på minispelen. Men vi pratar tillsammans kring hur man kan vara mot andra med hjälp av händelserna i appen. Det tycker jag om med den.
    Jag hade önskat att man fick höra vad känslan heter när man ska titta på djurens ansikte och välja rätt uttryck på gubben.

  3. Linda Kullman skriver:

    Min 2,5-åring har provat appen, men jag tror inte att han har återkommit till den någon mer gång. När jag satt bredvid tyckte han att det var lite roligt att hälsa på hos de olika djuren och ge dem saker. Men han hade lite svårt att förstå vad han skulle göra i de andra aktiviteterna och att få det att hända – han ville t.ex. dra figurerna till rätt plats istället för att klicka på dem upprepade gånger. Han uppfattade inte heller djurens alla känslolägen. Det kändes som om han är för liten för att riktigt kunna använda appen och få glädje av den.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *