I Dragonbox Elements är det euklidisk geometri som är i fokus, och det gäller att bygga upp sin armé för att försvara sig mot ett elakt monster. Armén består av olika krigare som motsvaras av diverse geometriska figurer.

Dragonbox Elements är en ny app från WeWantToKnow, som tidigare gjort den fantastiska ekvationsappen Dragonbox Algebra 12+. Appen börjar med att det kommer ett elakt mörkt monster och lägger sig över berget. Nu är det dags att samla ihop styrkorna och skapa en armé för att besegra monstret och återta berget. Vägen upp till berget består av ett antal punkter i olika zoner, där varje punkt motsvarar en bana där ytterligare krigare behöver hämtas upp. Totalt finns över 100 nivåer.

ANNONS:

Dragonbox Elements

Som vanligt i en armé så behöver man olika typer av krigare, och dessa samlas in på olika banor. Varje typ av krigare motsvaras av en geometrisk figur, och nya typer introduceras successivt ju längre man kommer i spelet. Exempel på figurer är trianglar, tetragoner (fyrhörningar), liksidiga trianglar, likbenta trianglar, kvadrater, romber, parallelltrapetser, parallellogram och rätvinkliga trianglar. Trots att det handlar om att samla krigare till en armé är spelet inte alls våldsamt. Man får aldrig se någon våldsam strid.

Dragonbox Elements

Till en början räcker det att identifiera de olika figurerna på spelplanen för att få sin krigare. Gradvis blir det dock svårare, och det gäller att identifiera olika egenskaper för att få till rätt krigare utifrån vad som efterfrågas till armén. Det kan handla om att se vilka trianglar som är likbenta eller liksidiga, men också att själv utforska och överföra egenskaper mellan figurer genom att identifiera exempelvis parallella linjer, vertikalvinklar och radier. Man får också lära sig identifiera kongruenta vinklar genom att se samband med exempelvis parallella linjer eller liksidighet. Alltihop utan att ens märka att det är matematik man sysslar med. Spelet blir gradvis svårare och den sista banan är riktigt klurig.

Dragonbox Elements

Dragonbox Elements

Utvecklarens uttalade målsättning är att spelaren på egen hand ska rekonstruera de bevis och axiom som Euklides skrev om i Elementa (ett av de mest inflytelserika matematiska verken i världshistorien). Detta ska samtidigt göras utan att spelaren begränsas av förutfattade meningar om matematik. Målsättningen är därför dold i appen, och det står inte ett ord om matematik i hela spelet. På detta sätt nås även de barn som redan bestämt sig för att matte är svårt eller tråkigt.

WeWantToKnow är en av mina absoluta favoriter bland apputvecklare. Anledningen är att de lyckas med det som är både svårast och viktigast när man gör appar för barn – att göra appen lärorik men samtidigt så rolig att barnen vill fortsätta spontant och inte märker hur mycket de samtidigt lär sig. Den spelifiering av annars ganska torra och tråkiga ämnen som WeWantToKnow lyckas med är imponerande och borde vara en förebild för andra apputvecklare.

Jag tycker att detta är en riktigt bra app, den är både underhållande och lärorik. Vi är flera i redaktionen som testat och några har kommit med kritiken att man inte får lära sig matematiken ”på riktigt”, det vill säga att man inte får samband och begrepp förklarade. Det behövs därför att en vuxen sitter bredvid och förklarar dessa eller att man samtalar om dem efteråt. Samtidigt har jag stor förståelse för utvecklarens anledning till detta, det vill säga att matematiken inte ska avskräcka någon från att spela. Det man skulle kunna tänka sig är att ha den matematiska förklaringen på föräldrasidan i appen. Nu ligger där istället en länk till hemsidan, men går man vidare dit så kan man hitta denna vägledning för föräldrar. Föräldrasidan är dold bakom ett mycket enkelt barnlås som är mer symboliskt än effektivt för målgruppen. Vägledningen är dock på engelska så vill man förklara på svenska behöver man översätta begreppen. Det finns också en vägledning för lärare som går in lite mer på djupet och ger förslag på uppgifter att öva vidare med. Använder man appen i skolan så tycker jag att det är ett perfekt tillfälle att ta vara på det utvecklarna föreslår och inte förklara att det handlar om matte utan låta eleverna spela igenom appen utan förutfattade meningar. Därefter kan man plocka upp olika exempel ur spelet och förklara hur de hänger samman med matematiken – eleverna har då något att hänga upp kunskapen på och får lättare att ta till sig informationen.

Jag har provat appen ihop med min sexåring, som tycker att den är väldigt klurig och rolig. Vissa bitar blir dock lite väl svåra, och då har vi hjälpts åt för att komma vidare. För min nioåring går det dock bra att spela på egen hand. Med sexåringen har det kanske inte blivit några djupare matematiska diskussioner utan mer kort om samband, men för nioåringen funkar det bättre att förklara lite mer hur allt hänger ihop. Nioåringen som annars är mycket skeptisk till matteappar spelade glatt denna, så försöken att dölja matematiken verkar fungera bra. Själv tycker jag också den är trevlig att spela.

Det går att välja mellan normal och svår nivå i spelet. Det fungerar på samma sätt oavsett vad man väljer, men banorna blir lite klurigare att klara på den svåra nivån. Det kan nog vara bra för de flesta att börja på den normala nivån och sedan övergå till den svåra nivån när man klarat hela spelet eller om spelet känns för lätt. Känner man sig ganska säker på geometri så kan man förstås gå på den svåra nivån direkt. Det finns möjlighet att vara fyra olika spelare där varje spelares framsteg sparas separat, och varje spelare kan välja sin egen svårighetsnivå. Man kan också välja mellan ett antal olika språk, bland annat svenska, men det är ganska sparsamt med text i spelet. Utöver detta kan man även justera volymen på bakgrundsmusik och ljudeffekter. Vi har provat appen på iPad. Appen finns även till iPhone och men det kan bli lite pilligt att spela på liten skärm. Den finns också till Android.

Sammanfattningsvis tycker jag att detta är en briljant och nyskapande matteapp som verkligen tar tillvara på möjligheterna som tekniken ger. Tillverkaren har den huvudsakliga målgruppen 9-11 år och jag håller med om att den passar perfekt i den åldern, men jag skulle vilja utvidga målgruppen eftersom jag tycker att både något yngre och betydligt äldre kan ha glädje av appen. Jag rekommenderar den från cirka sju års ålder (något yngre med hjälp) och ger den en femma i betyg.

Här är en YouTube-film som visar hur appen fungerar:

Här är en trailer:

Språkfakta

Denna app innehåller text på följande 21 språk: baskiska, danska, engelska, estniska, finska, franska, galiciska, italienska, japanska, kinesiska, koreanska, litauiska, nederländska, norska (bokmål), portugisiska, rumänska, ryska, spanska, svenska, tyska, ungerska.

Direktlänk till butik

Klicka för att enkelt komma direkt till den recenserade appen hos butik!

Prishistorik

Tillverkarens senaste prisändringar i respektive butik.
Apple Appstore
  • Inga prisförändringar de senaste åren.
Google Play Store
  • Inga prisförändringar de senaste åren.
Amazon Appstore
  • Inga prisförändringar de senaste åren.

Tips! Köper du från Apple App Store eller Google Play Store har du rätt att ångra dig och få pengarna tillbaka utan att du behöver ange orsak. Läs mer här!

Tillverkaren erbjuder skolor att köpa Dragonbox Elements för halva priset. Detta gäller vid köp av 20 eller fler licenser via Volume Purchase Program (VPP). Läs mer på Skolappar.nu!

Följer du oss i sociala medier får du information om eventuella prissänkningar. Vi finns på Facebook (iOS, Android, Windows), Twitter och Instagram. Aktuella apptips hittar du på pappasappar.se/rea.

ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

2 kommentarer

  1. Maria Mellqvist skriver:

    Jag har använt appen både hemma och i skolan. När jag introducerade min 7-åring satt jag med de två första gångerna han spelade sen har han valt att spela spelet själv och klarar av det utan att jag förklarar. Han berättar istället för mig vad han gjort i spelet och då får vi tillfälle att prata om vad han gjort. Han är fortfarande på den lätta nivån. Jag har även provat den på mina elever i åk 4. De förstod snabbt vad som skulle göras och de kastade sig snabbt ut i arbetet med att bygga en armè. De triggades av att vara upp till fyra spelare i varje spel för då kunde de jämföra varandras resultat. Jag rekommenderar denna app från 7 års ålder och upp till 11,12 år. Jag kan tänka mig att man kan använda appen både i grupper och enskilt för att sedan få till diskussioner där eleverna kan få förklara för varandra vad man har gjort och därmed bekräfta sitt lärande. Genom spelet får man som lärare eller föräldrar chans att lära barnen de begrepp man använder sig av inom geometrin . Eleverna tycker att appen är bra och tydlig, de säger att en del nivåer är väldigt lätta men det gör ingenting för då kommer man snabbare fram.

  2. Lotta skriver:

    Jag tror att den här appen kan vara riktigt bra i samband med att man sysslar med geometri i skolan. Då har barnet något att utgå ifrån och man kan diskutera kring det i samband med spelandet.
    Tillverkarnas tanke om att barnet själv skall upptäcka samband och ”regler” tror jag tyvärr inte fungerar. Det går att spela hela spelet enbart genom att härma och pröva sig fram utan att få några matematiska insikter.
    Min dotter som går i ettan uppfattade inte alls att detta var en matteapp, men tröttnade efter ett tag då belöningen att tillverka nya figurer inte räckte till för de något enahanda utmaningarna.
    Själv tycker jag den inte är helt enkel att spela. Lite svårt att hålla reda på vilken geometrisk form olika spelfigurer motsvarar.
    Rekommenderar helt klart att spela på surfplatta, på telefon blir det alldeles för smått.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *