Varför innehåller en del betalappar för barn reklam? Jag bollade frågan vidare till Emil Ovemar för att få reda på hur Toca Boca ser på reklam i sina appar.

I mars 2013 ställdes följande fråga på PappasAppars Facebook-sida ”Tycker du att det är okej att en barnapp du betalt för innehåller reklam för andra appar från samma företag?”. De flesta gav ”Nej” som svar på frågan. Men trots att kunderna inte verkar vilja ha det är det snarare regel än undantag med reklam i betalappar. Hur kommer det sig?

ANNONS:

Ett företag som har reklam i sina appar är det svenska företaget Toca Boca där Emil Ovemar är en av grundarna. Så här ser reklamen exempelvis ut när man startar betalappen Toca Hair Salon 2.

toca-boca-reklam

Hej Emil, varför finns det egentligen reklam i era appar?

För att kunna fortsätta göra bra appar måste vi tjäna pengar. Pengar kan man tjäna genom att kunden betalar för appen innan användande, genom att ha reklam för tredje part i appen eller att kunden kan köpa saker i den gratis (eller betalda) appen, så kallade in-app purchases. Vi valde bort tredje parts reklam samt in-app purchases då vi som föräldrar inte tyckte det är en bra sak i barnprodukter. Vi valde att satsa på Toca Boca som varumärke som har flera olika produkter till skillnad från en enda specifik produktserie. För att kunna tjäna tillräckligt med pengar måste vi göra det tydligt för våra kunder att vi har mer produkter än just den de håller i. Det är svårt i appbutiker visa produktutbudet då ägaren av butiken bestämmer helt och hållet över hur butiken ser ut och funderar samt att vi som utvecklaren inte har något sätt att prata eller nå våra befintliga kunder. Vi vet bara hur många appar som säljs per land. Enda sättet för oss att kommunicera med kunder är alltså genom våra appar där vi kan berätta om något är gratis tillfälligt, att en ny produkt finns eller kanske visa en trailer för en kommande produkt. Så för att kunna fortsätta göra bra produkter så har vi valt att visa i våra appar att vi erbjuder fler bra produkter.

Går det att stänga av reklamen?

Det kan man, på iOS kan man i den allmänna inställningsappen leta upp appen i fråga (längst ner) och stänga av det vi har valt att kalla Toca News. Man kan sedan slå av och på det när man vill.

Hur kommer det sig att ni införde barnlås?

Vi fick efter ganska lång tid höra från några föräldrar att deras barn kommit åt YouTube via vår trailer för en ny app. Även Apple började prata om att föräldralås för barnappar som nödvändigt och vi införde det under hösten 2012 och uppdaterar kontinuerligt våra appar med det.

Hur fungerar låset?

Om man klickar på ”for parents” (föräldrainformation om appen) eller ikonen som visar en annan av våra appar så får man upp en textinstruktion på det språk telefonen är inställd på. Den säger ”dra två fingrar till vänster” tex och gör man det så kommer man vidare. Om man gör fel eller stänger texten så händer inget utan man kan istället klicka på börja spela.

barnlas

Hur kom ni fram till just detta lås?

Vi testade olika varianter men valde att just låta läskunnighet vara bedömningen för ålder. Självklart kan även vissa barn läsa men vi har nu förhindrat de minsta från att råka hamna på fel plats.

Har låset gett några effekter i form av minskad/ökad försäljning?

Vår försäljning har ökat rejält sedan vi introducerade föräldralåset men vi också släppt flera framgångsrika produkter samtidigt så det är svårt att bedömma vad själva låset har fått för effekt. Vi har hört glada tillrop i Sverige men tyvärr väldigt lite utomlands. Vi tycker dock själva att det är helt rätt beslut och att det går hand i hand med vårt varumärke och vår vision för våra produkter och upplevelsen av att använda dem.

Har ni fått respons från föräldrar innan ni införde låset och märker ni någon skillnad efter att ni införde låset?

Tyvärr väldigt lite. Det lilla vi har hört har varit positivt och vi är övertygade om att det var rätt beslut.

Har du som läsare synpunkter eller frågor om reklam/barnlås i barbappar? Skriv en kommentar!

ANNONS:

Upptäck

Sammanställningar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *